fredag 11 februari 2011

Icke animaliska Chokladbollar på ett nytt sätt




L är ute och härjar, repar tror jag, så jag tänkte ta tillfället i akt.

Passade på att slå in lite apfina och hemliga paket (bild kommer i början av nästa vecka, kan ju inte avslöja allt redan nu..) och göra en sats med chokladbollar som vi ska ha efter middagen. Men nu fick jag veta att det inte blir någon middag :( så jag får la vräka i mig chokladbollar själv.. så går det när man vill överraska (i min värld).

Ingredienser

  • 100 g Smör (mjölkfritt i mitt fall)
  • 1 dl ssocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 msk kakao (om man vill kan man ha 2 msk kakao och 2 msk oboy)
  • 3 dl havregryn (ekologiska såklart)
  • 3 msk kallt starkt kaffe (fairtrade/ekologiskt)
  • Pärlsocker eller annan garnering (jag föredrar kokos)

Gör så här


Smält smöret och låt puttra en kort stund.

Rör ihop socker, kakao, havregryn, kaffe och smöret. Ställ in i kylskåp så att smeten stelnar lite, ca 1 timme.

Forma bollar. Rulla i pärlsocker (gärna mångfärgat), kokos eller annan garnering.


FÖR ALLA? Vid laktosintolerans(eller om man är vegan eller helt enkelt undviker mjölk): Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin. Vid glutenintolerans: Byt ut havregrynen mot samma mängd glutenfri müsli. Passar dig som inte tål (eller äter) ägg.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar också ha lite oboy i. Blir sådär extra sött och sliskigt.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker det blir en för vuxen smak med förmycket kaffe och kakao. Hur som så tycker både L och jag att dessa var fantastiskt goda!!

    SvaraRadera