torsdag 2 juni 2011

Att vara en lång tjej och kläder

När jag gick i högstadiet fick jag köpa samma kläder som min 10 år äldre bror. Vi köpte likadana jeans på JC, jag köpte alltså mina jeans på killavdelningen. Inte för att jag vill utan för att jag var tvungen. På den tiden var de flesta tjejjeans figursydda ( de var sydda för tjejer med höfter). Jag gick alltså klädd i killjeans (de var ju inte direkt tighta) och collegetröjor/luvtröjor - mycket feminint. Detta för att jag var lång, tanig som få och utan former. I dag vet jag att baggy kläder är det sista en lång, dessutom smal tjej ska ha på sig om hon inte vill förstärka det långa, smala. Hur som helt, jag tröttnade på detta och började köpa tjejkläder i nian, tjejkläder sydda med helt fel proportioner. Efter ett tag hittade jag en butik som sålde kläder till långa tjejer, jag började handla där fast jag inte hade råd, fast det inte var kläder i min smak, jag handlade där för att det var nästan omöjligt att hitta kläder som satt bra och var tillräckligt långa. De senare åren har utbudet på kläder blivit bättre dock så beror de längre byxlängderna på att man ska ha klackar till och inte på att folk är längre. Åh, klackar..
Det är så hemskt när en långärmad tröja blir en 3/4 tröja, eller när en långkjol/klänning slutar några cm för högt upp, man känner sig som det freak/missfoster som man blivit retad för att vara.
I går hittade jag en underbar sida på internet där de säljer kläder/skor för långa, dessutom FINA kläder. Gissa om jag blev glad! (detta efter att jag läst hemska forum där rubrikerna lyder "långa tjejer är fula freaks" och känt mig förtvivlad). Det finns även tips för oss långa hur vi kan klä oss och så vidare, det är en uppmuntrande sida för oss som blivit mobbade för vår längd och alltid fått höra att vi är fula och monstruösa. Den riktar sig till oss! Till oss över 180!

http://www.tallgirls.co.uk/

5 kommentarer:

  1. Hejhej!Sitter och letar julklapp i form av klänning till min 184cm långa flickvän, och halkade in på din sida. Jag känner igen att det är jobbigt för tjejer att växa upp som lång och att bli retad för det. Ta inte åt dig av allt dumt som skrivs på internet. Långa tjejer är snygga tjejer!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag hittade precis till din sida (snygg design!). Tallgirls.co.uk ska jag absolut kolla in (fast jag kan nog inte själv räkna mig till en "girl" längre, dock...)

    Visst är det frustrerande med det dåliga utbudet av kläder till långa, och även skor i större storlekar för den delen. Jag bestämde mig för att starta en sida med rekommendationer om onlinebutiker som säljer kläder till långa, till korta o. storvuxna män och kvinnor samt butiker som säljer stora, små och breda skor. Kategorin "Kläder - långa kvinnor" har tyvärr inte så många länkar ännu, men jag ska jobba på det! En butik, också i England, som säljer kläder i långa storlekar är Dorothy Perkins. Det finns också en butik som heter Lands' End som administreras från England. De har ett bra storlekssortiment.

    Om du är intresserad av att besöka min sida; välkommen till www.sizes-for-you!

    Och kom ihåg: Långt är SNYGGT!

    Mvh,

    Christina

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ja, de har snygga kläder. Men jag kan berätta att en ny webshop är på gång här i Sverige, tallvibes, där det kommer att finnas damkläder för långa. De tillverkas i Polen och Estland i egen design och hemsida finns redan nu, kanske något för dig?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Är 183 cm lång och kan varmt rekommendera följande siter:
    Www.gap.eu
    Www.jcrew.com
    Www.nExtdirect.com
    Www.tAllgirls.cO.uK
    Www.landsend.com
    Www.very.com
    Www.bAnanarepublic.com om man känner någon i usa som kan skicka vidare hem till sverige. Happy shop hunting girls! ;-)
    Åsa

    SvaraRadera